Grunderna till dysmeli

Det som händer med dysmeli är i mammas mage. Forskarna har absolut ingen aning om hur det går till. Det händer kring 5 veckan om jag minns rätt. Men jag är inte så säker.
Ordet dysmeli kommer från grekiska dys som betyder ovanlig och meli betyder lem. Det är en medfödd missbildning.
Den longitudinella är en längsgående skada, där ett ben kan saknas helt eller vara ofullständigt utvecklat, samtidigt som det finns andra ben kvar vid sidan av eller nedanför. Det föds något fler barn med transversella skador än med longitudinella. Något händer i i femte graviditetsveckan eller något senare. Orsaken till dysmeli är ännu ej känd. Med undantag för Neurosedyn har man ej kunnat fastställa att läkemedel förorsakar dysmeli.

Det finns tvillningar, även enäggstvillingar, där den ena tvillingen har dysmeli men inte den andra.

Min dysmeli är hand dysmeli.
Det finns andra sorters dysmeli också.

Kommentarer
Postat av: Remyhermine

Hi, cool site. What CMS is it?

2011-09-06 @ 11:12:58
URL: http://remyhermine.blogimagine.com

Kom ihåg att du inte är anonym eftersom jag kan se din IP-adress ;) Inga spaminlägg om "Besök min blogg!" Har ni tävlingar så är jag gärna med :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0